|
|
| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Plecto

|
Skrivet: 01 Maj 2008 21:16 Ämne: Är män bättre än kvinnor? |
|
|
Härjade omkring på The Internet häromdagen - Till min förvåning hamnade jag på den här sidan.
http://www.menarebetterthanwomen.com/forums/
Kort och koncist så är sidans budskap att män är bättre än kvinnor, män > kvinnor. Dessutom så har denna sida, ett eget forum. Där diskuteras allt från spel till köksbord, men med den lilla tvisten, allt inriktar sig på det huvudsakliga påståendet, män > kvinnor.
Intellektuella , väl artikulerande människor ( främst män ) som du och jag, diskuterar livligt denna fråga, och de flesta håller med om att kvinnorna är underlägsna männen. Jag tänkte att detta kunde bli en slags diskussion för oss på filosofiforumet. Vad är det som gör oss lika, och under vilka baser ska vi behandlas olika? Om kvinnor vill ha jämlikhet, ska även de negativa aspekterna följa med paketet? Är män bättre än kvinnor? Kan påståendet baseras på fakta? Diskutera gärna vad ni anser om kvinnor och män - och vad som gör män överlägsna kvinnor (om detta är fallet så att säga), och vice versa.
-
Jag vill göra klart att jag absolut inte stödjer denna sida (eller åsikterna som redovisas där). Jag vill endast få fram en diskussion.
- _________________ If we hit that bullseye, the rest of the dominoes should fall like a house of cards. Checkmate. - |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jörgen

|
Skrivet: 01 Maj 2008 21:58 Ämne: |
|
|
Om män i genomsnitt är bättre än kvinnor, och därmed kvinnor i genomsnitt är sämre än män, och man medger att det måste finnas undantag som bekräftar regeln, i vad är det män egentligen är bättre på?
Bättre människor?
Bättre på att vara klok, snäll & moralisk?
ska gå titta på sidan... _________________ Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Nittonde bäste filosofen efter antalet bidrag
Universal Life Church |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Zokrates

|
Skrivet: 01 Maj 2008 22:24 Ämne: |
|
|
Det finns generellt alltid områden som flertalet män är bättre än kvinnor och vice versa, men om män har bättre sex med män än vad kvinnor har med kvinnor låter jag vara osagt, då jag själv aldrig haft sex med män, för det är väl detta frågan i grund och botten handlar om?
Orkar inte kolla in sajten i vilket fall som helst, världen är ju full av dårskap och ibland så får det vara nog med det. Könskampen är så ute som den bara kan bli, väx upp och lämna dagismentaliteten bakom er. _________________ Godmorgon, middag, kväll och godnatt! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
J R Auk
|
Skrivet: 01 Maj 2008 22:37 Ämne: |
|
|
Jag instämmer till fullo.
När något lagt en stabil grund för värde  _________________ Lagen är löjlig, kort sagt, och ingen anständig människa låter sitt handlingssätt bestämmas av den - Doktor Glas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jörgen

|
Skrivet: 01 Maj 2008 23:02 Ämne: |
|
|
Varsågod:
Självklart är det jag som är normen, det är därför män är bättre, eftersom de liknar mig mer än kvinnor.
Mer om detta på
www.JörgenÄrBättreÄnDu.se _________________ Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Universal Life Church |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
hovnarr Moderator
|
Skrivet: 01 Maj 2008 23:47 Ämne: |
|
|
Jag har heller inte kollat in sajten (ibland måste även jag prioritera), men själva frågan ligger ju i hjärtat av hela feminism-debatten och bör därför behandlas.
Låt mig börja såhär. Faktastoffet är överväldigande. I dagsläget kan man verkligen hävda att män är bättre än kvinnor på de allra flesta områden. Detta gäller även områden som huvudsakligen är kvinnodominerade rent kvantitativt.
Sömnad och syslöjd är traditionellt kvinnogöra, men är det inte de skickligaste, manliga skräddarna (inkl. div. homosexuella modedesigners i Paris som dessutom "bestämmer" tidens kvinnliga "skönhetsideal") som åtnjuter högst status och mest pengar i plånboken?
Matlagning är också traditionellt kvinnogöra, men de mest prestigefyllda kockarna i toppen är såklart män. Kemtvättinrättningar drivs ofta av syrianska män, men hemma står deras fruar och tvättar deras skjortor. Listan kan göras lång.
Det är nästan som man är frestad att säga att det - överlag - hör den manliga naturen till att sträva mot toppen, och den kvinnliga att underkasta sig. Vi ska strax återkomma till det.
En typisk feminist skulle här invända att detta alls inte är sant, utan att situationen beror på ett patriarkaliskt, historiskt förtryck. Ja, visst, men här förväxlar en sådan feminist "vad" med "hur". Alltså, det är ett faktum att män sitter i toppen. Män har med sina metoder (kalla dem vad man vill) varit mer framgångsrika när det gäller att nå toppen, än vad kvinnan varit med sina metoder, vare sig detta beror på kvinnligt ointresse att nå toppen, mäns överlägsenhet i fysisk styrka, eller någon annan metodisk detalj. Faktum kvarstår. Om sossarna vinner nästa val kan inte moderaterna försvara sig med att de blev förtryckta - oavsett endera sidans metodval kvarstår faktum om vem som segrade. Den förlorande sidan har framgent att välja mellan att tillgripa ännu grymmare, mer effektiva metoder, eller att avstå från tävlan överhuvudtaget för att den kommit på bättre tankar.
Av detta kan vi alltså dra slutsatsen att den manliga principen är överlägsen när det gäller att nå toppen. Detta är historiskt bevisat. Kvinnor som idag strävar efter att "göra karriär" tvingas också anamma detta traditionellt manliga förhållningssätt. De härmar här så att säga männens historiskt sett framgångsrika metod.
Nämligen att skita i kvalitet!
För jag skulle inte, utan att skämmas ögonen ur mig, kunna sitta här och som man framhäva männens överlägsenhet när det gäller att nå toppen, om jag inte samtidigt fann att vi faktiskt fått alldeles tillräckligt av den manliga framgångsmetoden. Att det här med att nå toppen faktiskt är av högst begränsat intresse. Vi behöver inte fler vassa armbågar, fler kukmätartävlingar, mer revirpinkeri, mer mer mer.
För den manliga metoden är i slutänden baserad på kvantitet. En massa spermier, och den som är bäst vinner. Ja, "bäst" är helt och hållet ett kvantiativt begrepp. Den spermie som är bäst kan i själva verket vara urdålig. Men av dessa spermier råkade den vara bäst på att vara bäst så att säga.
Kvinnan satsar istället på kvalitet - Ett Ägg. Det är upp till var och en att dra växlar på detta faktum efter behag och förstånd, men verkligen, jag skulle säga att "bäst" är ett i grunden främmande begrepp för kvinnligheten. "Bra" däremot är ett avgörande begrepp. När man ska göra något bra har man inte råd att vara effektiv. Man kan inte bara hafsa igenom allt på två minuter och se vem som vinner, vem som simmar fortast.
Felet med vårt samhälle är inte att det sitter män i toppen, lika lite som det är fel att tuppen har grannare fjädrar än hönan. Felet är att dessa granna fjädrar övervärderas så till den milda grad. Detta är verkligen att objektifiera det kvinnliga i alla människor, ja i samhället som helhet. Man förstör då subjektet (subjekt = underkastelse).
Var är vördnaden för det lilla, det mjuka, det sanna? För den blyga tussilagon som låter sig dras upp genom den tjockaste asfalt genom solens kraft? Var är den St:Göran som kan dräpa maskindraken som sataniskt ropar "MORE MORE MORE" ut över vårt spruckna samhälle, och rädda jungfrun som hålls fången av den, i tornet i fjärran?
Och var är vördnaden för syntesen mellan det manliga och kvinnliga, nämligen Barnet? Om vi alla levde som subjekt, utan att förtrycka vare sig våra manliga eller kvinnliga sidor specifikt, så skulle det vara självklart att sätta barnet i första rummet. Driften att vara bäst skulle då förädlas till ett sinne för det goda, det som är bra och eftersträvansvärt, det geniala. Då skulle också mer plats kunna beredes den fria individen, och ingen skulle höja på ögonbrynen åt en kvinnlig bilmekaniker eller en manlig hemmapappa, eftersom alla skulle jobba utifrån en tjänande inställning istället för utifrån maktbegär.
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Makterna
|
Skrivet: 02 Maj 2008 00:08 Ämne: Re: Är män bättre än kvinnor? |
|
|
Har inte kollat sajten, men det är bra att en motpol till feminismen bildas. Feminismen påstår ju att icke-feminismen är nån sorts manschauvinism som medvetet vill förtrycka alla kvinnor. Nån sån uppfattning har jag aldrig stött på i hela mitt liv. Däremot finns det en massa människor som liksom jag ser folk i individer, inte i kön. Dessa vill manshatarfeministerna ändra på. "Män är djur" säger vissa. Men vem säger att "kvinnor är fittor" eller liknande? Det kanske krävs en motpol för att folk ska kunna se verkligheten. Individer är individer. Kön kanske ger en föraning om hur personen är (kvinnor brukar t.ex. inte kunna mäta sig kroppsligt mot män, utan det daltas med dem och de ges möjlighet att ha egna damklasser), men om möjligt ser man förstås individen (det finns kvinnliga idrottsmän som kan spöa de flesta män). Leve individen! Död åt feminismen och annan köns-rasism (och all annan kollektivism). _________________ Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken vore: nyliberalism (www.nyliberal.com). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
J R Auk
|
Skrivet: 02 Maj 2008 00:51 Ämne: |
|
|
Nej vissa feminister gör ju det. De allra flesta, som jag mött, har något blaha intresse där de erkänner principen av lika rätt och säger;
- Där ojämlikhet pga kön råder måste detta tillrättaläggas.
Och de flesta män svarar med att;
- Men det finns en massa andra dolda saker som gynnar kvinnor, så det är inte mer än rätt att män njuter fördelar på vissa sätt också.
Och så har den teoretiska frågan om feminism blivit praktiskt, och utnyttjas av de som vill ha lön. Och så sitter politikerna, om de inte är som Mona i behov av denna fråga, och säger att det är en kvinnofråga, och avfärdar den när de lämpar över den. _________________ Lagen är löjlig, kort sagt, och ingen anständig människa låter sitt handlingssätt bestämmas av den - Doktor Glas |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
hovnarr Moderator
|
Skrivet: 02 Maj 2008 01:59 Ämne: Spadeavund |
|
|
| Citat: | - Där ojämlikhet pga kön råder måste detta tillrättaläggas.
- Men det finns en massa andra dolda saker som gynnar kvinnor, så det är inte mer än rätt att män njuter fördelar på vissa sätt också. |
Och så är tävlingen i full gång. Femininiteten har för länge sedan hoppat av sandlådepråmen och simmar mot land på jakt efter en riktig man, medan pojkarna och flickorna i sandlådan fortsätter tjafsa om vems pappa som kan spöa vem.
- Om inte jag fick ha spaden ska inte han få den heller!
- Men lilla Anna, du fick ju hinken!
- Men jag vill inte HA hinken, jag vill ha SPADEN!
Men med spaden kan man bara gräva. För att göra en fin sandkaka måste spaden fylla hinken med sand och sedan måste hinken vända upp-och-ner på sig själv.
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
JemyM

|
Skrivet: 02 Maj 2008 09:56 Ämne: |
|
|
Här har vi ett gäng som känner att de sämsta och värdelösaste män fortfarande är "bättre" än 50% av befolkningen. _________________ "Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jörgen

|
Skrivet: 02 Maj 2008 10:07 Ämne: |
|
|
Vad menar du med värdelösa män? Finns sånt? Definera! _________________ Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Universal Life Church |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Makterna
|
Skrivet: 02 Maj 2008 12:06 Ämne: |
|
|
| J R Auk skrev: | Nej vissa feminister gör ju det. De allra flesta, som jag mött, har något blaha intresse där de erkänner principen av lika rätt och säger;
- Där ojämlikhet pga kön råder måste detta tillrättaläggas.
- Men det finns en massa andra dolda saker som gynnar kvinnor, så det är inte mer än rätt att män njuter fördelar på vissa sätt också.
Och så har den teoretiska frågan om feminism blivit praktiskt, och utnyttjas av de som vill ha lön. Och så sitter politikerna, om de inte är som Mona i behov av denna fråga, och säger att det är en kvinnofråga, och avfärdar den när de lämpar över den. |
Feministerna anser att åtgärder bör vidtas mot all ojämlikhet mellan könen (kanske t.ex. att kvinnor presterar sämre än män i sport?) medan normala människor anser att åtgärder endast bör vidtas mot olikhet inför lagen (t.ex. att kvinnliga företagare får mer bidrag än manliga, etc). Om det t.ex. visar sig att kvinnliga datorprogrammerare får sämre betalt än manliga, men att man inte kan hitta någon avsiktlig diskriminering (t.ex. där elaka män skrattar "höhö, kvinnor kan väl inte programmera datorer heller" trots att statistiken visar att de kan det), så föreligger inget problem som bör åtgärdas, utan isåfall är det kanske helt enkelt så att kvinnor överlag inte är lika duktiga på datorprogrammering. Feministerna skriker då: men då MÅSTE ju det bero på diskriminering för vi har bestämt att vi ÄR ju lika bra på allt! Dvs omvänd bevisbörda. Bevisbördan borde ju i logikens namn vila på den som hävdar något (här: att kvinnor måste vara minst lika bra på precis allt). Därför är feminismen irrationell och objektivt fel.
Jag säger inte okategoriskt att kvinnor är sämre på vissa saker, vad jag säger är att det inte föreligger någon "strukturell orättvisa" som gör att kvinnor som vill programmera datorer på nåt sätt skulle vara förhindrade därav, så om statistiken nu säger att kvinnor inte programmerar datorer lika bra, så kan ju var och en dra sina egna slutsatser på vad det kan bero på. Själv tycker jag inte det är viktigt i politiken att lista ut vad det beror på att kvinnor är sämre på att programmera datorer, för det räcker att konstatera att det inte beror på någon sorts förtryck. _________________ Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken vore: nyliberalism (www.nyliberal.com). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kallekula

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Markus
|
Skrivet: 05 Dec 2008 00:20 Ämne: |
|
|
| Mannen är inte överlägsen kvinnan och kvinnan inte överlägsen mannen. Båda könen kompletterar varandra. Allt ska byggas på ömsesidig repsekt,folk ska inte bedömas,eller dömas av vilka dom är(kön ,etnicitet menar jag i detta sammanhang) utan vad dom gör,de man gör skapar begreppet om vem man är slutligen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
blogfia

|
Skrivet: 03 Feb 2009 13:56 Ämne: Lite knepigt att hoppa in i en diskussion |
|
|
Det är flest män som diskuterar ämnet om män är bättre än kvinnor. Var inte frågan från början lite vad som skiljer och vad som är lika ...?
Jag tror att skillnaderna inom respektive kön är minst lika stora som mellan könen.
Tittar man på hur vi mäter ämnet svenska i skolan är pojkar sämre än flickor vilket inte gäller matten där de lyckas lika bra.
Det är intressant att titta på vad som skiljer och om/hur det är påverkbart. Lika intressant med motsatsen.
Vad är att vara människa som man? Vad är att vara människa som kvinna?
Strävar vi efter den androgyna prestationsmänniskan? _________________ *Mellan det minsta lilla och det största stora*
Finns det ngn filosofigrupp i Ängelholm? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
©
Filosofiforum.com 2003-2008 |
|
|