| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Avantgardet

|
Skrivet: 01 Jan 2009 20:24 Ämne: |
|
|
| LJUSUPPLEVELSE skrev: | Jo Avant , jag har inget personligt emot dig.Du har fina intentioner , det räcker för mig.
Att jag ibland kan ha en något auktoritär ton mot dig ska väl inte du klaga på...?
mvh |
Hur du skulle kunna veta något om mina intentioner går mig helt förbi, härnäst påstår du väl att du har röntgensyn också. Jag har inget emot om någon har en auktoritär ton, förutsatt att han eller hon har kött på benen. Den varan har vi dock ännu inte sett något av från ditt håll. Dina inlägg uttrycker inte auktoritet utan impotens. _________________ En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
suchanother Avstängd
|
Skrivet: 01 Jan 2009 20:57 Ämne: |
|
|
Konstig babbelgubbe den där LJUSUPPLEVELSEN.
Han skrev att han har läst tonvis med böcker, inget har tydligen fastnat i skallen.
Lite överslagsberäkning; han är 43 år gammal, låt oss säga att han började läsa seriös litteratur vid 13. ”Tonvis” är mer än ett ton, försiktiga som vi är tar vi 3 ton. Tre ton delat med 30 år gör 100 kg om året, cirkus 2 kg i veckan. Inte illa. Två tegelstensromaner i veckan. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Avantgardet

|
Skrivet: 01 Jan 2009 21:13 Ämne: |
|
|
Kul att se dig such... _________________ En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
LJUSUPPLEVELSE

Blev Medlem: 20 Nov 2008 Inlägg: 894 Från: pedagogernas didaktiska kaos .
|
Skrivet: 02 Jan 2009 01:21 Ämne: |
|
|
| suchanother skrev: | Konstig babbelgubbe den där LJUSUPPLEVELSEN.
Han skrev att han har läst tonvis med böcker, inget har tydligen fastnat i skallen.
Lite överslagsberäkning; han är 43 år gammal, låt oss säga att han började läsa seriös litteratur vid 13. ”Tonvis” är mer än ett ton, försiktiga som vi är tar vi 3 ton. Tre ton delat med 30 år gör 100 kg om året, cirkus 2 kg i veckan. Inte illa. Två tegelstensromaner i veckan. |
Jag kommer att hålla dig också under uppsikt framöver och med jämna mellanrum hjälpa dig att landa...
Om du kollar på min profil kommer du att märka att jag har jobbat som mentalskötare i över 20 år och är van att hantera sådana som du
Allt...från psykopatfasoner och paranoia till hot och missbrukarhumörsvängningar till autistiska uttryck av främlingskap kommer jag att hantera på ett bra sätt
Du känner säkert igen mig från det jag skriver
Jag är den stora / snälla killen , som kommer till dig när du mår dåligt
mvh _________________ 44åring...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
suchanother Avstängd
|
Skrivet: 02 Jan 2009 01:35 Ämne: |
|
|
Varför denna dämpade aggressivitet? Ljus, du måste släppa ut dina hämningar.
Avant frågade dej om ,du som har läst tonvis med böcker, har nåt att komma med. Tydligen inte, synd då alla behövs för att bära upp FF och samhällsbygget.
Nå, det bästa sättet att komma till FF är ärlighet och inga tonvis med böcker för att verka intellektuell. Jag t ex har läst bara fem böcker i mitt sketna liv, 5 viktiga böcker, Kapitalet…osv |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
LJUSUPPLEVELSE

|
Skrivet: 02 Jan 2009 02:07 Ämne: |
|
|
| suchanother skrev: | Varför denna dämpade aggressivitet? Ljus, du måste släppa ut dina hämningar.
Avant frågade dej om ,du som har läst tonvis med böcker, har nåt att komma med. Tydligen inte, synd då alla behövs för att bära upp FF och samhällsbygget.
Nå, det bästa sättet att komma till FF är ärlighet och inga tonvis med böcker för att verka intellektuell. Jag t ex har läst bara fem böcker i mitt sketna liv, 5 viktiga böcker, Kapitalet…osv |
Det får stå för dig .
Jag menar inte att vara aggressiv , jag hjälper dig med gränser
Jag förmedlade bara till dig precis som till avant att om ni är socialklass 3 så är jag socialklass 10 och att ni måste lära er att respektera folk .
Cynism , ironi , sarkasm , skryt , översittarfasoner och i ditt fall hot är givna/vardagliga inslag på loppmarknaden där jag växte upp
Samtidigt , som du märker , så kan jag lite saker och har historiskt perspektiv på saker som skrivs .
Lär dig snabbläsning om du vill vara insatt i lite fler saker och slippa vara en fackidiot som en del , vi säger inga namn...
Hursomhelst , det faktum att du brukar hänga på ett sådant här forum får mig att utgå ifrån att du har goda intentioner och det räcker för mig.
Jag kommer att strunta i din trotsiga attityd för det mesta , men kommer ibland att vara tvungen att hjälpa dig landa
mvh _________________ 44åring...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kallekula

|
Skrivet: 02 Jan 2009 02:44 Ämne: |
|
|
| SUCH så du har i princip bara läst Marx. Och predikar Marx så ofta det bara går. Teorier som inte går att falsifiera (om en händelse inträffar kan det förklaras med Marx teorier, sker så inte kan det också likt förbannat förklaras med Marx teorier). Låt gå för det. Var och en blir salig på sin tro. Men hur kom det sig att du valde just din tro? Nyfiken. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Avantgardet

|
Skrivet: 02 Jan 2009 03:20 Ämne: |
|
|
Nej, LJUSUPPLEVELSE, vi har inte märkt ett piss av att du skulle kunna "lite saker" och ha ett "historiskt perspektiv på saker som skrivs". Det enda vi har märkt är att du kommer här och tror dig vara nåt - i en värld där tomma tunnor skramlar mest. Dryper av återhållen aggressivitet och impotens. Istället för att försöka vara stor på dig gör du bättre i att vara ärlig, förutsatt att du vill bli tagen på allvar alltså. Det här forumet har genom åren fått se hur många självutnämnda genier som helst. _________________ En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
LJUSUPPLEVELSE

|
Skrivet: 02 Jan 2009 13:47 Ämne: |
|
|
| Chloe skrev: | får inte låta kunden hugga armen av sig för en miljon osv.
|
hm..intressant detalj...
Hur ska hon avstyra honom från att göra detta då ?
Även med den bästa utbildningen inom valfritt område går det förmodligen inte att avstyra en människa som bestämt sig för att göra så
Jag tycker att hon ska ha frihet att se på men inte medverka aktivt.
Om det så småningom framgår att hon har övertalat honom att göra detta så ska samma sak gälla som om du hade övertalat mig tex , eller grannen eller vemsomhelst.
Hon kanske kan ha en kortare vårdutbildning , och då vara skyldig att rapportera sådant till polisen tex....
|
| Till överst på sidan |
|
 |
suchanother Avstängd
|
Skrivet: 02 Jan 2009 14:57 Ämne: |
|
|
| Kallekula skrev: | | SUCH så du har i princip bara läst Marx. Och predikar Marx så ofta det bara går. Teorier som inte går att falsifiera (om en händelse inträffar kan det förklaras med Marx teorier, sker så inte kan det också likt förbannat förklaras med Marx teorier). Låt gå för det. Var och en blir salig på sin tro. Men hur kom det sig att du valde just din tro? Nyfiken. |
Kalle, ärligt talat så har jag läst tonvis med böcker, två lastbilar räcker inte.
Varför använder du bibliska ord som ”gud”, ”tro” "predika" när du diskuterar marxism? Är det bara för vinna retoriska poäng eller helt enkelt för att du förstår inte?
Din fråga varför jag ”valde” marxism följer detta språkbruk. Ungefär som att välja trossamfund. Marx för mej är en ständig inspirationskälla. Jag vågar inte sätta mitt huvve på att han har rätt i allt men hans ekonomiska analyser är imponerande och jag har ärligt talat aldrig sett en seriös kritik som ifrågasätter dessa.
Sen Marx’ hegelkunskaper är ett kapitel för sig.
Så, varför tror du att man ”väljer”? Kanske är det helt enkelt så att man accepterar nåt som känns riktigt och korrekt? Den uppoffrande martyren, Marx personligen losade allt när han följde sin övertygelse. Han kunde ha valt en annan lysande bana som akademiker. Själv född i övre medelklass, gifte sej in i överklassen med Jenny von Westfahlen.
Bara en sån sak imponerar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kallekula

|
Skrivet: 02 Jan 2009 17:03 Ämne: |
|
|
SUCH
Men jag har alltid läst 1 mer lastbil med böcker mer än dig hur många lastbilar med böcker du säger du har läst, så det så!
Varför jag säger tro, för att det just är det.
Ständig inspirationskällas säger du. Ja precis som de kristna som refererar till bibeln.
Nix det går inte att kritisera Marx utifrån traditionella vetenskapliga principer eftersom det inte går att falsifiera. Eller går det? Vad i Marx teorier kan man falisifiera? Skulle vara intressant att höra.
Sen finns det andra samhällsteorier som lider av samma problem, så Marx är i gott sällskap (enligt strikt naturvetenskaliga krav skulle vi ha förkastat dem alla vid det här laget). Jag skojar bara med dig vad det gäller Marx för att du beter dig precis som en entuisastisk insnöad kristen (eller muslim eller vad du vill) så fort Marx kommer på tal. Jag har inget emot Marx eg. lika lite som jag har emot den mängd andra teorier som finns om samhället. Alla är lika bra eller dåliga. Välj den för dagen som passar. Frihet. Det är väl fint.
..ja jag ser det ironiska i att jag mestadels ägnar mig åt att kritisera SUCH med att han tar upp enbart (i stort sett) Marx. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
suchanother Avstängd
|
Skrivet: 02 Jan 2009 17:24 Ämne: |
|
|
Varför hakar du och Chloe upp er på falsifieringsprincipen? Den är inte allmäntrådande som ett absolut kriterium bland vetenskapsmän. Falsifiering är giltig endast inom experimentvetenskaperna. Jag delar inte alls eran definition på vad vetenskap är. Om falsifiering vore allenarådande så kan vi slänga bort de flesta humanistiska och tvärvetenskapliga disciplinerna, vore väl synd. Där är ni ute och simmar rejält.
Chloe hävdar att samhällsutvecklingen är slumpmässig. Otroligt korkat påstående. Sålunda var t ex övergången från feodalismen till kapitalism slumpmässig? Hoho. Den industriella revolutionen som krävde nya samhällsformer spelade tydligen ingen roll utan allt är slumpmässigt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kallekula

|
Skrivet: 02 Jan 2009 17:35 Ämne: |
|
|
Det är ju bara för att få igång dig.
Som du ser så säger jag också att man utifrån vissa vetenkapliga kriterier mycket riktigt kan förkasta många beteende men främst samhällsvetenskpliga teorier.
Och jag säger ingen teori behöver vara fel eller rätt (beror på vetenskpliga kriterier, eller om du kanske bara tycker om en shysst berättelse), välj den som du gillar. Eller varför inte alla.
Varför är kapitalismen det sista stadiet, innan klasskamp revolution och vad det nu kan tänkas vara. Det kan lika gärna komma en annan samhällsordning. Vad tror du Marx hade att säga om dagens Sverige tex? Som sagt välj de teorierna som talar för det, om du känner för det.
Valfrihten återspeglar sig, i viss mån, i våra politika partier. Välj det du tror på. I dagsläget så står Marx lågt i kurs, men vem vet det kanske kommer en dag när man dammar av och hottar upp gamle Marx igen, så han tilltalar folket. Vem vet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Chloe

|
Skrivet: 02 Jan 2009 18:51 Ämne: |
|
|
| suchanother skrev: | Varför hakar du och Chloe upp er på falsifieringsprincipen? Den är inte allmäntrådande som ett absolut kriterium bland vetenskapsmän. Falsifiering är giltig endast inom experimentvetenskaperna. Jag delar inte alls eran definition på vad vetenskap är. Om falsifiering vore allenarådande så kan vi slänga bort de flesta humanistiska och tvärvetenskapliga disciplinerna, vore väl synd. Där är ni ute och simmar rejält.
Chloe hävdar att samhällsutvecklingen är slumpmässig. Otroligt korkat påstående. Sålunda var t ex övergången från feodalismen till kapitalism slumpmässig? Hoho. Den industriella revolutionen som krävde nya samhällsformer spelade tydligen ingen roll utan allt är slumpmässigt. |
Nej, falsifiering är ett kriterium för att avgöra experimentvetenskaperna. Om experimentvetenskaperna är avgjorda behövs den inte mera. Ett missförstånd där, hur annars. De humanistiska vetenskaperna bygger inte på experiment och det vore lika bra att inse att de inte är vetenskap över huvud taget. Vad en feminist, kommunist eller queerteoretiker säger har ingenting med vetenskap att göra.
Inte säger jag att allt är slump, men slumpen spelar en roll. Ofta stor. Det odifferentierade sinnelaget har svårt att hänga med här. Inte förutsågs saker som att vi kommer att föra debatter på internet i dag. Övergången från feodalism till kapitalism behöver inte vara slumpmässig, men orsaker som lett till den utvecklingen kan blott ges i efterhand. Inte ens då uppnår man konsensus. På förhand vet man inte ens vartåt det bär. En livsdumhet på vänsterhåll spelar in här. Det att framtiden kommer att te sig på ett sätt tolkas till att den är förutsägbar enligt regler som de av någon anledning inte kan dela med sig. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
suchanother Avstängd
|
Skrivet: 02 Jan 2009 19:33 Ämne: |
|
|
Visst Chloe, jag förstår att du som en aktiespekulant gärna blir yr i bollen.
Du skrev någonstans ”nu är det läge att köpa aktier”. Allt är naturligtvis ett kaos sett från den lilla snikna egotrippade aktiespekulantens synvinkel. Börsen går upp och ner.
Icke desto mindre kan det finnas ”makromodeller” i ekonomi. Marx presenterade en sådan när han hävdade att det då och då uppstår en motsättning mellan produktivkrafterna och den samhälleliga organisationsformen. Marx spårade detta till slavsamhället/feodalism, feodalism/kapitalism. Någonting sker helt klart i övergången mellan dessa samhällen. Vadå? Marx sökte en förklaring i att de krafter som producerar och den rådande samhällsformen inte kom överens, här måste samhället ge vika och ändras. Här är ”produktionen” det ultimata och ger aldrig efter, framtiden som den är. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|