Filosofiforum.com - svenskt forum för filosofi

Förbjuden prostitution, åsikter?
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget     Forum Index -> Politik och samhälle
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
LJUSUPPLEVELSE

Från: pedagogernas didaktiska kaos .

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 14:12    Ämne: Förbjuden prostitution, åsikter? Citera

Det kan hända att jag har en konstig åsikt men jag tycker att prostitutionen borde tillåtas  Shocked
Jag har den åsikten pga personliga erfarenheter m prostituerade i de tidiga tonåren men också kanske för att en släkting till mig ,som jag uppskattade ,var prostituerad ,(hon kanske inte räknas som sådan , hon hade ett begränsat antal "bekanta kunder" genom åren , det kan en del "ensamstående mammor" skryta med idag , trots att de knappt får betalt , men kanske uppskattar resor eller flotta middagar , sprit mm) .
Alla de som inte är begåvade av naturen med snyggt utseende eller har hälsoproblem får väldigt sällan om någonsin uppleva sex och jag skulle tro att avsaknad av laglig prostitution ökar antalet våldsrelaterade sexualbrott men har inga siffror på det .
Vad är det som är så fint/viktigt med att förbjuda prostitution egentligen ?
Är det kvinnornas påhitt för att hålla ett fastare/monopolistiskt/diktaturisk   grepp i männens penisar kanske?
Upplys mig om ni kan , jag har aldrig förstått det där egentligen Shocked

mvh
Avantgardet

Från: Socialklass III

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 14:30    Ämne: Citera

Det handlar om moralism, det borgerliga samhället behöver sina negativa förebilder. Givetvis bör prostitution inte vara kriminellt, eftersom det i många fall enbart betyder att sparka på någon som redan ligger ned. Sen anser ju jag att det är tragiskt att någon inte anser sig ha fler förtjänster än sin kropp att bjuda ut, men det är en annan femma. Ett hämmat driftsliv leder naturligtvis till olika neurotiska störningar, men jag tror inte att prostitution är bästa lösningen i det avseendet.
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 14:55    Ämne: Citera

Citat:
inte anser sig ha fler förtjänster än sin kropp att bjuda ut

...är det inte att föredra att sälja sin kropp en stund än att torka bajs 24/7
på ett servicehus livet ut tex ? Wink

Citat:
Ett hämmat driftsliv leder naturligtvis till olika neurotiska störningar

..räcker det inte med minskad livsglädje?

mvh
Chloe

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 15:56    Ämne: Citera

Prostitution handlar om kvinnans självbestämmande över sin kropp och borde tillåtas. Prostituerade säljer en tjänst, inte sig själva. Här har radikalfeministerna gått fel.

Esther Vilar menar att de flesta kvinnor vid fyllda tolv har avgjort att de ska hitta prinsen som gör det möjligt för dem att välja huruvida de vill arbeta eller inte i utbyte mot att prinsen får tillgång till vaginan så som de själv bestämmer. Det förutsätts att mannen arbetar. I själva verket är han objektet medan feminister som Margot Wallström vill utvidga lyxlivet hemifrån till att omfatta hela samhället. En feminist måste ha tillgång till ett toppjobb som tar hänsyn till hennes vilja att behålla fritiden med. Lika möjligheter förväxlas med ett säkert utfall.

Ursäkta tillägget. Annars, jag har färdiga inlägg i den andra debatten som jag bara skyfflar om lite grann. Det är alltid samma sak som gäller.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Avantgardet

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 17:22    Ämne: Citera

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Citat:
inte anser sig ha fler förtjänster än sin kropp att bjuda ut

...är det inte att föredra att sälja sin kropp en stund än att torka bajs 24/7
på ett servicehus livet ut tex ? Wink

Citat:
Ett hämmat driftsliv leder naturligtvis till olika neurotiska störningar

..räcker det inte med minskad livsglädje?

mvh

Jag vet inte, har aldrig torkat bajs. Det är en fråga om värderingar.

"Räcker"? Hur menar du?
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 17:35    Ämne: Citera

Citat:
Jag vet inte, har aldrig torkat bajs. Det är en fråga om värderingar.

"Räcker"? Hur menar du?

Torka bajs eller jobba på bygget eller diskare , lokalvårdare ,fabriksarbetare är några fysiskt hårt arbetande grupper , ofta med en ohälsosam arbetsmiljö.
Jag tänkte mer utifrån ett perspektiv av livsnjutning än moralisering.

Jag "menar"...att det behöver inte gå komma så långt som medicinska påföljder ...det ska väl räcka med rätten till ett gladare liv också många ggr.
Var "detta" Smile ...så svårt att begripa verkligen ? Wink

mvh
Avantgardet

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 17:42    Ämne: Citera

Att sexuell avhållsamhet, förtryckande av driftslivet, leder till neuroser är inget man väljer. Det var därför jag förundrades över ditt ordval i sammanhanget.
kWee

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 17:52    Ämne: Citera

att prostitution är förbjudet är väl vad jag tror en gammal religiös förbudsgrej,smutsigt ogudaktigt ....tror jag..sådant som helt enkelt uppfattas fel av "allmänheten" , men visst jag håller med chloe , de som vill sälja sin produkt borde ju få sälja den....

förövrigt kan jag ju tilägga att jag är rätt glad att mitt barns mor torkar bajs istället för att prostituera sig
Wink

satte till " "
Till överst på sidan
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 17:59    Ämne: Citera

Avantgardet skrev:
Att sexuell avhållsamhet, förtryckande av driftslivet, leder till neuroser är inget man väljer. Det var därför jag förundrades över ditt ordval i sammanhanget.

Så du trodde att jag med 20 års erfarenhet inom psykvården skulle mena att man väljer att bli neurotisk (som vi alla är mer eller mindre)...
Det visar återigen att du är en duktig bokmal men saknar totalt perspektiv i människokännedom och samtida samhällskännedom... Smile
Ut och lev ... Wink
Du kanske är lite trött idag efter festandet igår...stämmer det? Smile

mvh
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 18:06    Ämne: Citera

Citat:
förövrigt kan jag ju tilägga att jag är rätt glad att mitt barns mor torkar bajs istället för att prostituera sig

Så klart är du glad Smile
Frågan är om kvinnorna(i vissa fall även prostituerade män) inte skulle få alltför mycket makt om de tilläts att prostituera sig.
Om det skulle krävas att männen skulle vara betydligt mer framgångsrika än de är idag för att en kvinna skulle välja att bara ha en man istället för flera rika kompisar... Wink
Jag försöker att lista ut vem som är den största förtryckarkraften bakom förbudet , männen eller kvinnorna...

mvh
Jörgen

Från: Söder om Söder

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 18:46    Ämne: Citera

Oreglererad prostitution är nog inte samma sak som laglig prostiution. (?)
Hur ser laglig prostitution ut, vilken myndighet övervakar verksamheten?
(Jag föreslår att systembolaget övertar det när alkoholmonopolet slopas)

Skulle lagliga prostituerade bokföra sina inkomster åt skattemyndigheten?

Skulle vem som helst få prostituera sig, hursomhelst, varsomhelst?

Är könssjukdomar privatsak?

Får jag erbjuda prostituerade mitt bekydd mot en skiva?

Ska gemena man inte kunna se skillnaden mellan icke prostituerad och prostituerad?

Finns det någon skillnad? (eller... existerar icke-prostituerade?)
Vad är i så fall en icke-prostituerad för nåt?

Ska prostituerade behandlas med respekt?
Ska de även behandlas med respekt om hon tar din makes pengar ur eran gemensame hushållskassa?
Får hon komma och hälsa på er där hemma, trekant kanske, med kaffe?

Finns det nån åldergräns, uppåt eller nedåt, vem som får köpa och vem som får sälja?

Det verkar inte som om lagstiftarna vill ta i dessa frågor - rymmer de ifrån sitt anvar?
Till överst på sidan
Jörgen

Från: Söder om Söder

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 19:23    Ämne: Citera

Kom att tänka på... det kanske är just hemmarfruarna som är mest emot prostution - de vill inte att nån annan ska få nalla i hushållskassan, de vill ha monopolet & kontrollen.

Avsikten döljs sen i flosker.
Till överst på sidan
Avantgardet

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 19:26    Ämne: Citera

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Avantgardet skrev:

Så du trodde att jag med 20 års erfarenhet inom psykvården skulle mena att man väljer att bli neurotisk (som vi alla är mer eller mindre)...
Det visar återigen att du är en duktig bokmal men saknar totalt perspektiv i människokännedom och samtida samhällskännedom... Smile
Ut och lev ... Wink
Du kanske är lite trött idag efter festandet igår...stämmer det? Smile

mvh

Inte mitt fel att du är dålig på att formulera dig. Att du sen kan uttala dig om min livserfarenhet är intressant, skulle vara kul att veta vad du tror dig veta om mig. Se så, berätta nu! Förstår emellertid fortfarande inte varför du inbillar dig vara nåt slags auktoritet. Du kanske vill upplysa oss?
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 19:34    Ämne: Citera

Jörgen skrev:

Jag är också för laglig men inte oreglerad prostitution.Regelbundna läkarkontroller , arbetsrätt mm.

Skatteverket,polisen,socialstyrelsen Smile
De yrkesverksamma får arbeta i valfri miljö dock inte så de blir synliga av allmänheten när de arbetar.(Jag föreslår att systembolaget övertar det när alkoholmonopolet slopas) Laughing

Är könssjukdomar privatsak?Nej,kunden måste informera , detska vara straffbart för båda att smitta av sig...där kan det uppstå bevisnings svårigheter .De prostituerade skyddar sig ofta , dock .

Beskyddarverksamhet ska vara straffbart i vissa fall precis som m restauranger tex.
Ska gemena man inte kunna se skillnaden mellan icke prostituerad och prostituerad?Absolut inte

Vad är i så fall en icke-prostituerad för nåt? Smile

Ska prostituerade behandlas med respekt?Högsta möjliga , som alla andra människor.

Ska de även behandlas med respekt om hon tar din makes pengar ur eran gemensame hushållskassa?ja,det är inte hennes fel om hon är duktig på att marknadsföra sig , fri konkurrens
Får hon komma och hälsa på er där hemma, trekant kanske, med kaffe? Smile

Finns det nån åldergräns, uppåt eller nedåt, vem som får köpa och vem som får sälja?De vanliga för sex och arbete , kanske...

Det verkar inte som om lagstiftarna vill ta i dessa frågor - rymmer de ifrån sitt anvar?

Smile

Tacksam för fint inlägg återigen Jörgen. Very Happy

Jo Avant , jag har inget personligt emot dig.Du har fina intentioner , det räcker för mig. Wink
Att jag ibland kan ha en något auktoritär ton mot dig ska väl inte du klaga på...? Razz

mvh
Chloe

InläggSkrivet: 01 Jan 2009 20:04    Ämne: Citera

Jörgen skrev:
(Jag föreslår att systembolaget övertar det när alkoholmonopolet slopas)

Är könssjukdomar privatsak?

Ska gemena man inte kunna se skillnaden mellan icke prostituerad och prostituerad?

Vad är i så fall en icke-prostituerad för nåt?

Ska prostituerade behandlas med respekt?
Ska de även behandlas med respekt om hon tar din makes pengar ur eran gemensame hushållskassa?
Får hon komma och hälsa på er där hemma, trekant kanske, med kaffe?

Finns det nån åldergräns, uppåt eller nedåt, vem som får köpa och vem som får sälja?

Ja, man ska betala skatt på sina inkomster.

Myndig person ska få prostituera sig. Inte var som helst, inte hur som helst. Egna utrymmen och får inte låta kunden hugga armen av sig för en miljon osv.

Egentligen är könssjukdomar en privatsak, trots att folk numera döms för att ha spridit HIV.

En prostituerad ska självfallet behandlas med respekt. Det är inte hon som tar pengarna, utan någon annan som ger dem.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget     Forum Index -> Politik och samhälle Alla tider är GMT + 2 Timmar
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
© Filosofiforum.com 2003-2008