| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Justin Case
|
Skrivet: 01 Sep 2007 05:21 Ämne: Hur definierar man utilitarism? |
|
|
Vi börjar med att snäva in oss:
Hur definierar man klassisk hedonistisk utilitarism?
Man brukar säga att klassisk hedonistisk utilitarism går ut på att man ska handla så att världen får största möjliga överskott av lycka över lidande. Men det är ingen heltäckande beskrivning.
Eftersom vi inte är allvetande och därför inte kan veta säkert hur vi ska handla för att skapa störst möjliga överskott av lycka över lidande i världen, tror jag att man måste ta in sannolikhet som en faktor.
Definitionen ska kunna ge samma svar som vår intuition på vilket av t.ex. följande två handlingsalternativ som är det bästa:
1. En handling som med 60% sannolikhet skapar en värld med 10000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 40% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter.
2. En handling som med 95% sannolikhet skapar en värld med 9000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 5% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter.
Handlingsalternativ 1 skulle _troligen_ leda till en bättre värld än handlingsalternativ 2, men utifrån ovanstående uppgifter lutar vi nog ändå åt att handlingsalternativ 2 är bättre, eftersom det _mer_ sannolikt leder till bra konsekvenser - om än inte riktigt lika bra.
Man kan av detta förledas dra slutsatsen att klassisk hedonistisk utilitarism ska definieras så, att man ska försöka skapa den värld V, med sannolikhet S, vars produkt av [V:s överskott av lycka över lidande] och [sannolikheten S för världen V] är så stor som möjligt, d.v.s. större än dito för alla andra möjliga V.
Men det duger inte heller. Ty anta att vi gör om lidandesiffran i sista raden i premisserna för handlingsalternativ 2 ovan, så att det blir så här:
1. En handling som med 60% sannolikhet skapar en värld med 10000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 40% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter.
2. En handling som med 95% sannolikhet skapar en värld med 9000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 5% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och omkring 1000000000000000000000000000000 lidandeenheter.
Då ska man självklart istället välja handlingsalternativ 1. Detta missar senast föreslagna definition totalt, eftersom den inte tar hänsyn till att varje handlingsalternativ kan leda till flera olika "världsutvecklingsförgreningar" av vilka inte nödvändigtvis den mest sannolika är den mest relevanta för handlingsbeslutet.
Hur definierar man klassisk hedonistisk utilitarism på ett sätt som både är lättbegripligt, korrekt och som vattentätt tar hänsyn till alla sådana här "om och men"?
Jag vet vad jag menar med klassisk hedonistisk utilitarism, och ni kanske också vet vad jag menar, men hur uttrycker man det så kortfattat som möjligt, och ändå heltäckande?
PS Stickspår som t.ex. ifrågasättande av utilitarismen som sådan, och ifrågasättande av tanken att man kan kvantisera/mäta lycka och lidande, undanbedes vänligen i denna tråd. Här vill jag bara diskutera hur man ska definiera klassisk hedonistisk utilitarism (och så småningom även annan utilitarism, om vi kommer så långt). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Waggho
|
Skrivet: 18 Sep 2007 11:43 Ämne: |
|
|
Om
S1 = Sannolikhet för att alternativ 1 inträffar
S2 = Sannolikhet för att alternativ 2 inträffar
L1 = Lyckoöverskott om alternativ 1 inträffar
L2 = Lyckoöverskott om alternativ 2 inträffar
Lf = Förväntad lycka
Så
Lf = S1 * L1 + S2 * L2
Dina exempel:
| Citat: | | 1. En handling som med 60% sannolikhet skapar en värld med 10000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 40% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter. |
S1 = 0,6
S2 = 0,4
L1 = 9000
L2 = 0
Lf = 0,6 * 9000 + 0,4 * 0 = 5400
Det förväntade lyckoöverskottet är 5400 lyckoenheter.
| Citat: | | 2. En handling som med 95% sannolikhet skapar en värld med 9000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 5% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter. |
S1 = 0,95
S2 = 0,05
L1 = 8000
L2 = 0
Lf = 0,95 * 8000 + 0,05 * 0 = 7600 lyckoenheter.
Det förväntade lyckoöverskottet är 7600 lyckoenheter och detta alternativ bör väljas före alternativ 1.
| Citat: | | 3. En handling som med 60% sannolikhet skapar en värld med 10000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 40% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter. |
S1 = 0,6
S2 = 0,4
L1 = 9000
L2 = 0
Lf = 0,6 * 9000 + 0,4 * 0 = 5400
Samma exempel som det första.
| Citat: | | 4. En handling som med 95% sannolikhet skapar en värld med 9000 lyckoenheter och 1000 lidandeenheter, och som med 5% sannolikhet skapar en värld med 1000 lyckoenheter och omkring 1000000000000000000000000000000 lidandeenheter. |
S1 = 0,95
S2 = 0,05
L1 = 8000
L2 = 99999999999999999999999999000
Lf = 0,95 * 8000 + 0,05 * -99999999999999999999999999000) = -5000000000000000000000007550 lyckoenheter.
Det första exemplet är alltså helt klart att föredra. Ett scenario man kan tänka sig som något så när liknar det sista exemplet är om man ser en krona liggandes på en vältrafikerad motorväg. Helt klart är det inte värt att försöka plocka upp kronan, trots att risken att man dör är förhållandevis liten. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Justin Case
|
Skrivet: 18 Okt 2007 08:07 Ämne: |
|
|
| Det var ambitiöst att räkna ut siffrorna i mina exempel, men det var inte det jag var ute efter. Jag vill veta hur man kan definiera hedonistisk utilitarism så korrekt och heltäckande som möjligt, utan sådana långa haranger av text som jag ovan såg mig nödgad att producera för att förklara vad för sorts andemening jag vill få med i definitionen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
seniorcarne
|
Skrivet: 18 Okt 2007 11:12 Ämne: |
|
|
Det känns som du blandar ihop definitionen av hedonistisk utilitarism med frågan hur man ska fatta beslut för att i största möjliga mån maximera lyckan. eller?
Är inte definitionen att maximera lyckan för så många som möjligt?
Om man sen gör detta genom att ta ett beslut som bara har 10% chans att slå in så har man fortfarande gjort rätt. Medan man skulle ha gjort fel om man väljer det alternativ som till 90% skulle maximera lyckan men inte slog in.
För mig känns det som att utilitarismen är en vision som inte kan uppnås med mer än att man just är allvetande. Men det hidrar ju inte att man strävar efter den, och då kan ju sanorlikhet vara ett bra instrument. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Justin Case
|
Skrivet: 19 Okt 2007 22:31 Ämne: |
|
|
| seniorcarne skrev: | Det känns som du blandar ihop definitionen av hedonistisk utilitarism med frågan hur man ska fatta beslut för att i största möjliga mån maximera lyckan. eller?
Är inte definitionen att maximera lyckan för så många som möjligt?
|
Det är den gamla klassiska definitionen, men av det skäl du uppger nedan, tycker jag att vi bör skippa den.
| Citat: | | För mig känns det som att utilitarismen är en vision som inte kan uppnås med mer än att man just är allvetande. Men det hidrar ju inte att man strävar efter den, och då kan ju sanorlikhet vara ett bra instrument. |
Just på grund av att vi inte är allvetande tycker jag att det är bättre att definiera om utilitarismen - alltså skippa den gamla omöjliga klassiska definitionen som inte tar hänsyn till att vi inte kan veta någonting 100% säkert, och införa en ny definition som även tar hänsyn till sannolikhet och därmed blir praktiskt användbar - än att skippa utilitarismen. Det trodde jag framgick att jag menade redan från början. Jag kanske borde ha uttryckt mig tydligare.
Så hur definierar man alltså den nya sorts utilitarism jag försöker definiera?
| Citat: | | Om man sen gör detta genom att ta ett beslut som bara har 10% chans att slå in så har man fortfarande gjort rätt. Medan man skulle ha gjort fel om man väljer det alternativ som till 90% skulle maximera lyckan men inte slog in. |
Att försöka "handla utilitaristiskt enligt sin bästa uppskattning av sannolikheter" torde väl i det långa loppet ge utilitaristiskt bättre konsekvenser än att försöka leva efter en sorts utilitarism som, i blint stirrande på de i slutändan _faktiskt_ inträffande konsekvenserna, ofta klandrar en fastän man handlat utifrån sina bästa uppskattningar av sannolikheter?
Ett exempel:
Med tanke på att jag, liksom alla människor, statistiskt sett förlorar på att köpa lotter, eftersom oddsen i alla lotterier är till lottförsäljarens fördel och till lottköparens nackdel, ska väl inte utilitarismen varje dag "klandra" mig för att jag varje dag underlåter att köpa alla och endast alla vinstlotter som finns (något som skulle ha gett mig stora summor pengar att förbättra världen med, och förmodligen därmed vara det utilitaristiskt bästa att göra, enligt den gamla definitionen)? För hur skulle jag kunna veta var och när jag skulle köpa lotter för att få alla och endast alla vinstlotter? Ett moralsystem som "klappar en på axeln" för att man aldrig köper lotter (när detta är det statistiskt sett bästa) måste väl ge utilitaristiskt bättre konsekvenser än ett moralsystem som uppmuntrar en att köpa lotter utan att kunna veta vilka som är vinstlotter! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Justin Case
|
Skrivet: 19 Okt 2007 22:40 Ämne: |
|
|
Jag tror förresten att det finns kopior av oss och av vår värld i oändligt många parallellvärldar, kopior av vilka inte alla kommer att gå samma öde till mötes (på grund av kvantfluktuationer) fastän de alla för tillfället upplever sina förutsättningar som likadana, så att för varje gång vi tar t.ex. en 10% chans att lyckas med något, lyckas vi i 10% av dessa oändligt många parallellvärldar och misslyckas i de 90% övriga (vilket gör att vi förgrenas till att bli olika personer). Då finns i en mening ingen slump, utan bara olika antal kopior av varje sorts händelseförlopp.
Hur definieras min variant av utilitarismen lämpligen om det är så? (är min fråga B) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
seniorcarne
|
Skrivet: 21 Okt 2007 23:38 Ämne: Att försöka "handla utilitaristiskt enligt sin bästa up |
|
|
| Citat: | | Att försöka "handla utilitaristiskt enligt sin bästa uppskattning av sannolikheter" torde väl i det långa loppet ge utilitaristiskt bättre konsekvenser än att försöka leva efter en sorts utilitarism som, i blint stirrande på de i slutändan _faktiskt_ inträffande konsekvenserna, ofta klandrar en fastän man handlat utifrån sina bästa uppskattningar av sannolikheter? |
jag tycker nte det finns någon motsättning, ditt sätt att handla efter sannorlikhet är ett sätt för dig att försöka maximera lyckan, du pratar ju själv om "bättre konsekvenser i det långa loppet". det fins ingen utilitarist som inte tycker att bätte konsekvenser inte är något att sträva efter. Det följer alltså den gamla definitionen.
Sen håller jag inte med om att utilitarismen är klandrande, för mig är den neutral. möjligtvis kan en utilitarist vara klandrande, men jag tvivlar på att någon utilitarist skulle klandra dig för att du gjorde fel val om du handlar från all information du för tillfället sitter på och utifrån dessa handlar för att nå största möjliga lycka.
Inte ens utilitarismen kräver att du ska handla utifrån information som du omöjligt kan besitta. Därför skulle den aldrig klandra dig för att inte köpa alla vinstlotter. däremot skulle den förmodligen berömma dig för att inte köpa lotter och istället ge pengarna till bättre behövande.
vet inte om jag fortfarande kanske inte förstår dig rätt, men jag ser ingen motsättning med att bygga sina val på sannorlikhet och att försöka leva utilitaristiskt. (det är snarare en förutsättning).
Tänker inte ge mig in i en kvantfysisk disskution, men kan man säga att något är 10% av ett oändligt tal. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Algotezza

|
Skrivet: 22 Okt 2007 11:54 Ämne: Allt är effektetik! |
|
|
Har inte all etik som syfte att försöka permanenta ett positivt tillstånd för en och motarbeta uppkomsten av ett negatvit laddat sådant.
Man gör sin plikt för att uppnå något man efetrsträvar, kanske apatheia, beröm från Gud, himmelriket efetr döden.
Man vill bli en dygdig människa för att man då hoppas få ett lyckligare liv.
All etik är effektetik i grunden; man använder bara olika metoder för att uppnå det man eftersträvar.
Kategoriska imperativet - hur skall det motiveras om inte pga sina positiva allmänmänskliga effekter?
Situationsetiken tar man till därför att man tror man skall bli lyckligare då, genom att man inte så stelbent fokuserar på handlingen.
A _________________ Förbliv vid min sida; vi är båda här |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Justin Case
|
Skrivet: 24 Okt 2007 09:37 Ämne: Re: Allt är effektetik! |
|
|
| Algotezza skrev: | | Har inte all etik som syfte att försöka permanenta ett positivt tillstånd för en och motarbeta uppkomsten av ett negatvit laddat sådant. A |
Nej, utilitarismen nöjer sig inte med att permanenta ett positivt tillstånd. Den ska även göra världen så lycklig som möjligt på oändligt lång sikt. Rättighetsetik, dygdetik, pliktetik m.m. däremot, nöjer sig med att förhindra att vissa handlingar utförs. Det kan leda till en långt mindre lycklig värld än vad utilitarism kan leda till. Så nog är det en väldig skillnad. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Algotezza

|
Skrivet: 24 Okt 2007 13:59 Ämne: Re: Allt är effektetik! |
|
|
| Justin Case skrev: | | Algotezza skrev: | | Har inte all etik som syfte att försöka permanenta ett positivt tillstånd för en och motarbeta uppkomsten av ett negatvit laddat sådant. A |
Nej, utilitarismen nöjer sig inte med att permanenta ett positivt tillstånd. Den ska även göra världen så lycklig som möjligt på oändligt lång sikt. Rättighetsetik, dygdetik, pliktetik m.m. däremot, nöjer sig med att förhindra att vissa handlingar utförs. Det kan leda till en långt mindre lycklig värld än vad utilitarism kan leda till. Så nog är det en väldig skillnad. |
På oändligt lång sikt är vi alla oerhört lyckliga oavsett vad vi gör här och nu. Hur kan utilitarismen vägleda ens handlande?
A _________________ Förbliv vid min sida; vi är båda här |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
tomtefader

|
Skrivet: 19 Nov 2007 12:34 Ämne: |
|
|
Ja, det är förvisso ett välkänt faktum att utilitarismen tampas med mången skiftande fråga gällande den individuella lyckoenhetens karismatiska kakafoni.
MVH
k _________________ "Jag har talat" - Okänd |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Algotezza

|
Skrivet: 20 Nov 2007 13:44 Ämne: |
|
|
| tomtefader skrev: | Ja, det är förvisso ett välkänt faktum att utilitarismen tampas med mången skiftande fråga gällande den individuella lyckoenhetens karismatiska kakafoni.
MVH
k |
Definition av lycka: den faktor i tillvaron som gör livet värt att leva och som i princip är omätbar. Varje försök att mäta den upplöser den.
MVH
Algotezza _________________ Förbliv vid min sida; vi är båda här |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
tomtefader

|
Skrivet: 20 Nov 2007 20:53 Ämne: |
|
|
Algotezza,
Dina ord väger tungt. Jag är beredd att hålla med. _________________ "Jag har talat" - Okänd |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Algotezza

|
Skrivet: 21 Nov 2007 08:02 Ämne: |
|
|
| tomtefader skrev: | Algotezza,
Dina ord väger tungt. Jag är beredd att hålla med. |
Men vad säger då den inbitne utilarien? Om lyckan ej är mätbar - huru kunna vi då uppleva densamma?
undrar en något förstummad, ständigt upplevande och stundom förskräckt
Algotezza _________________ Förbliv vid min sida; vi är båda här |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
tomtefader

|
Skrivet: 21 Nov 2007 12:20 Ämne: |
|
|
Det är en bra fråga.
Kanske vill - måste - utilitaristen utgå ifrån en subjektiv definition av lycka; eller så ser hon i lyckan välbefinnandet, ett välbefinnande hon anser som universalt, biologiskt berättigat. Jag vet inte.
Kanske finns det någon utilitarist här, som kan besvara våra funderingar. Utilitarism, någon? _________________ "Jag har talat" - Okänd |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|