| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Martin_S
|
Skrivet: 17 Apr 2004 17:09 Ämne: feminism.. |
|
|
Vad anser ni här om dagens femenism i Sverige?
Vad strävar dagens femenister om? skapa jämställdhet? eller enbart från kvinnans synvinkel? eller enbart för att skapa ett hat mot män ?
självklart finns det alla sorters femenister men ja vad tycker ni om femenism? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fann
|
Skrivet: 17 Apr 2004 17:49 Ämne: |
|
|
Vad menar du med "dagens" feminism? Vilken tidsepok menar du att vi ska jämföra med? Jag känner inte till någon feministisk rörelse som har som avsikt att skapa hat mot mannen. Det är däremot en vanlig uppfattning att feministisk radikalism kan få den effekten. Men "manshat" står inte på "programmet" någonstans det kan jag försäkra dig! Sk radikala feminister haar en annan utgångspunkt än liberala och det är också skillnad om man utgår från ett genusperspektiv eller det bilologiska. Så "dagens feminism" har många ansikten. De organiserade feminister jag själv känner är helt inne på "genus", det är nog det vanligaste idag. Med det menas att man ser kön som en i första hand social konstruktion. Naturligtvis inte det biologiskt påtagliga men de egenskaper vi associerar till "manlighet" resp "kvinnlighet"- att upptäcka hur det går till när könet konstrueras är deras inriktning. Man analyserar tex hur kvinnor resp män framställs i bilder och texter. Man kanske också tittar på strukturella förhållanden.
Nyligen hörde jag en föreläsning om hur tillsättningen av rektorer på högskolor och universitet går till. Man måste ha doktorerat, man får inte vara för gammal och man ska ha en viss typ av erfarenhet. Så som den strukturen ser ut är det inte så många kvinnor som kan konkurrera om dessa tjänster trots att man eftersträvar jämvikt könsmässigt (inte av rättviseskäl utan snarare för att man ser det som en reprfesentativitetsfråga). de flesta rektorer är naturvetare och män. Det är inten som vill ha det så, man är medveten om att det ger en skev bild att inte humanister finns med i den här gruppen. Men det går alltså fortare att doktorera inom naturvetenskapen, och eftersom andelen kvinnor på forskarnivå är betydligt högre inom humaniora blir det så som det blir. Det är ingen medveten diskriminering men en systemeffekt att representativiten blir fel. Detta är alltså sådant som vissa riktningar inom den feministiska rörelsen vill upptäcka. Inom feministisk teori är det vanligt med en stark kritik mot det teknologiska och naturvetenskapligt präglade tänkande som dominerat västvärlden ch man ägnar sig ofta åt att bryta ned "diskurser" dvs undersöka hur det pratas om olika företeelser . Som sagt feminism är en stor o bred riktning. Jag räknar mig inte själv som feminist, jag har svårt för ordet som jag uppfattar som självmotsägande om man inte är just "radikal feminist" dvs menar att kvinnor är en annan sort och är bättre än män. De flesta som kallar sig feminister menar inte att kvinnor är bättre men menar att kvinnor är missgynnade i vårt samhälle. Och de allra flesta menar dessutom att även män är det. Alltså att det sätt vi har att fördela roller och förväntningar är till förfång för båda könen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pip
|
Skrivet: 18 Apr 2004 01:04 Ämne: |
|
|
Feminist är den som ser att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp i samhället (Sverige och övriga världen) och som vill göra något åt detta. (märk väl att det står "män som grupp", det står inte "alla män", vilket är nåt helt annat).
Det är allstå inte fråga om att tycka nåt här, kvinnor som grupp ÄR underordnade män som grupp, det är ett faktum, inte en åsikt.
De som säger att de inte är feminister brukar inte ha denna enkla ordboksdefinition klar för sig. Synd nog.
Jag snöade in på det här med manshatet. Fast jag har lovat mig själv att inte kliva i, när detta hjärnspke dyker upp, kan jag inte låta bli.
Jag är feminist och INTE manshatare. Tvärtom.
Men jag kan förstå dem som känner sig en aning skeptiska till den grupp människor som står för nästan allt mördande i världen. Samma grupp äger nästan all mark och naturtillgångar som går att äga och har överlägset mest pengar, aktier, maktpositioner med mera, med mera, ja den här gruppen har verkligen extra allt.
Samma grupp har en ful vana att köpa människor, företrädesvis kvinnor och barn, för att använda deras kroppar till sex eller annat slavarbete som att sy Nikekläder i ett plåtskjul för en skitsumma. Och eftersom samma grupp har monopol på världens alla vapen, så är det ju en grupp man tänker sig för innan man sätter sig upp mot.
Med tanke på den förödelse denna grupp, alltså många män, skapar för världens barn och kvinnor med våld och mord och krig och sexuella övergrepp så kan man ju bara dra slutsatsen att kvinnohatet är vida överlägset mer utbrett än mashatet. Och det är ett hat som är obegripligt med tanke på den obefintliga skada kvinnor som grupp ställer till med i världen. Egentligen är det konstigt att det inte finns fler manshatare i världen och konstigt att det finns så många kvinnohatare i världen ...
För att det ska bli jämställt, det vill säga, för att vi ska bukt med rådande sociala strukturer som Fann skriver om, som gör att vi lever i samma land, i samma värld, men på så förskräckligt olika villkor, bara på grund av våra kön, så måste män släppa ifrån sig en hel del privilegier, en hel del pengar, en hel del makt. Vare sig kvinnorna TAR det dom vill ha eller männen GER ifrån sig en del, så måste kvinnorna få mer än vad de har nu, och männen mindre än vad de har nu. Så är det.
Det är kanske det kravet (och den insikten) som gör att män tänker på hat när det blir snack om feminism och jämställdhet.
Pip |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tore

|
Skrivet: 18 Apr 2004 12:05 Ämne: |
|
|
Jag tror att det är just det här grupptänkandet som är kärnan i feminismen. Att inte se män som individer utan som en "grupp" och sedan hävda att denna "grupp" mördar, våldtar och beter sig allmänt jävligt mot allt och alla. Det är samma sorts tänkande som ligger bakom rasisters tal om "gruppen invandrare".
Självklart finns det många orättvisor i världen, men de flesta av dessa är i första hand klassfrågor och inte könsfrågor. Genom att försöka göra dem till könsfrågor tar man fokus från det verkliga problemet och skapar motsättningar mellan grupper som egentligen borde arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fann
|
Skrivet: 18 Apr 2004 13:15 Ämne: |
|
|
| Tore skrev: | Jag tror att det är just det här grupptänkandet som är kärnan i feminismen. Att inte se män som individer utan som en "grupp" och sedan hävda att denna "grupp" mördar, våldtar och beter sig allmänt jävligt mot allt och alla. Det är samma sorts tänkande som ligger bakom rasisters tal om "gruppen invandrare".
Självklart finns det många orättvisor i världen, men de flesta av dessa är i första hand klassfrågor och inte könsfrågor. Genom att försöka göra dem till könsfrågor tar man fokus från det verkliga problemet och skapar motsättningar mellan grupper som egentligen borde arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. |
det du säger nu är snarast en åsikt, inte en beskrivning av verkligheten. Du utgår från en definition på feminism som "den inriktning som utgår från att män är en grupp som står för mord och våldtäkt etc" . Att feminismen har "grupp" som utgånsgpunkt är förstås riktigt, dvs att man utgår från att mänskligheten är uppdelad i två olika grupper och att denna uppdelning har betydelse. VILKEN betydelse det har har man alltså olika idéer om. Jag minns att 70-tals feminismen hade inslag av demonisering av mannen men nu gällde ju inte frågan 30 år gamla rörelser utan "dagens" feminism. Att en del kvinnor är benägna att demonisera män i sin argumentation har inget med "feminsim" att göra utan kan nog förklaras psykologiskt.
Det som är svårt med den här sortens teorier eller politiska röreleser (man får lova att skilja även mellan "feministisk teori" och feminism som politisk rörelse) är förstås att det lätt blir mycket känslosamt och osakligt . De feministiska teoretiker jag själv kommit i kontakt med har för länge sedan lämnat käbblat om det "medfödda". Just det biologiska var ju länge nån slags stötesten och sågs som oerhört viktig. "Du lär få oerhörda problem om du ska bevisa att jag är mer empatisk än du" sade en forskare till en man i publiken som tog upp detta att kvinnor var mer si eller så. Hur det är med egenskaper kan man inte veta men det man kan konstatera är till exempel att om man slår upp orden "kvinnlig" resp "manlig" i en ordbok så är associationerna till kvinnlighet till övervägande del negativa (vek, debil, kokett osv) medan de manliga till nästan 100 % är positiva (kraftfull, rakryggad, driftig etc). Om vi påverkas av språket eller om det är våra värderingar som ger oss språket kan man spekulera i (eller om det är ett system som hönan o ägget) men man kan knappast blunda för att det ser ut på detta sätt. Oavsett om man utgår från att män och kvinnor har olika grundläggande egenskaper eller om dessa till stor del är socialt konstruerade så är de traditionellt kvinnliga egenskaperna betraktade som mindre värda så som de kommer till uttryck i språket. Sådant (bla) är alltså "dagens" feminism inriktad på att visa. jag tror inte någon enda seriös feminist är intresserad av att kategorisera män och kalla dem mördare. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tore

|
Skrivet: 18 Apr 2004 14:39 Ämne: |
|
|
| Fann skrev: |
det du säger nu är snarast en åsikt, inte en beskrivning av verkligheten. Du utgår från en definition på feminism som "den inriktning som utgår från att män är en grupp som står för mord och våldtäkt etc" . |
Jag kommenterade Pips inlägg, vilket jag uppfattar som ganska typiskt för en ung kvinna som kallar sig feminist idag. Det är alltså ingen "definition" jag utgår ifrån, utan en iakttagelse av min omvärld. Som jag ser det är det just "en beskrivning av verkligheten". Det kanske inte är "din", men nog är det "en". Det känns dock tryggt att veta att du inte ägnar dig åt så simpla saker som att ge uttryck för "en åsikt".
Hur det är med egenskaper kan man inte veta men det man kan konstatera är till exempel att om man slår upp orden "kvinnlig" resp "manlig" i en ordbok så är associationerna till kvinnlighet till övervägande del negativa (vek, debil, kokett osv) medan de manliga till nästan 100 % är positiva (kraftfull, rakryggad, driftig etc). |
Vilka ordböcker har du undersökt för att komma fram till detta? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fann
|
Skrivet: 18 Apr 2004 15:36 Ämne: |
|
|
| Tore skrev: | | Fann skrev: |
det du säger nu är snarast en åsikt, inte en beskrivning av verkligheten. Du utgår från en definition på feminism som "den inriktning som utgår från att män är en grupp som står för mord och våldtäkt etc" . |
Jag kommenterade Pips inlägg, vilket jag uppfattar som ganska typiskt för en ung kvinna som kallar sig feminist idag. Det är alltså ingen "definition" jag utgår ifrån, utan en iakttagelse av min omvärld. Som jag ser det är det just "en beskrivning av verkligheten". Det kanske inte är "din", men nog är det "en". Det känns dock tryggt att veta att du inte ägnar dig åt så simpla saker som att ge uttryck för "en åsikt". |
Sarkasmer hit och sarkasmer dit. Om det var så att du beskrev hur du uppfattar just "pips" sätt att se så ber jag om ursäkt, det framgick inte. Naturligtvis har jag åsikter, men frågan gällde alltså vad "dagens femism" står för och håller på med. DET kan man beskriva utan att ha några åsikter.
Hur det är med egenskaper kan man inte veta men det man kan konstatera är till exempel att om man slår upp orden "kvinnlig" resp "manlig" i en ordbok så är associationerna till kvinnlighet till övervägande del negativa (vek, debil, kokett osv) medan de manliga till nästan 100 % är positiva (kraftfull, rakryggad, driftig etc). |
| Citat: | | Vilka ordböcker har du undersökt för att komma fram till detta? |
Det var då huggarns, inte visste jag att jag råkat utför en giftblåsa (blåse). Om du läser det jag skrev en gång till så "beskrev" jag vad man sysslar med i "dagens feminism". Jag skrev också att jag själv inte sysslar med feministisk forskning utan detta var ett exempel på sådan som just jag kommit i kontakt med. den forskare (Litteraturvetaren Gabriella Åhmansson) som berättade om ordböckerna nämnde att hon utgått från de aktuella ordböcker som fanns i skolbibliokeken vid tidpunkten för hennes undersökning. Utgivningsåren varierade naturligtvis men även i de relativt nyutkomna var de här tendenserna tydliga. Men om hon har rätt eller fel spelar ingen roll, frågan gällde alltså vad man sysslar med inom den feministiska forskningen och detta var ett exempel.[/quote] |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Nnik
|
Skrivet: 18 Apr 2004 17:27 Ämne: |
|
|
Jag är i och för sig partisk i det här fallet men jag tycker att Pips inlägg är mycket belysande och inte alls provokativt. Att somliga ändå väljer att ta illa vid sig av den typen av faktaframställning tror jag har mer att göra med den rådande (köns)ordningen och vad den innebär för berörda parter, än att där skulle dölja sig ett verkligt personangrepp. Benägenheten att läsa in påhopp och dylikt i egentligen ganska harmlösa resonemang är ett fenomen som jag ofta märkt av hos samhällsgrupper med hög "status".
En kvinna har i regel inte lika många skäl som en man att bli stött, hon är ju redan nedgraderad och riskerar inte att tappa ansiktet på samma förödmjukande vis som en man. På ett sätt innebär det här också (om kulturen tillåter) att kvinnan har en större rörelsefrihet än mannen. Kvinnan kan inkräkta på mannens område och försöka efterlikna honom utan att förlora anseendet, då hon i jämförelse inte har något. Mannens balansakt är desto svårare i och med att den respekt han åtnjuter är direkt knuten till hur pass smidigt han lyckas distansera sig från "kvinnan" och sådant som kan associeras med henne, samtidigt som hon rent fysiskt bör utgöra en självklar och integrerad del av hans liv. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tore

|
Skrivet: 18 Apr 2004 17:50 Ämne: |
|
|
Som jag skrev uppfattar jag Pips åsikter som ganska typiska för unga tjejer som kallar sig feminister idag. Jag menar alltså att Pips inlägg säger en hel del om "dagens feminism". Betydligt mer så än dina redogörelser för vad en handfull akademiker som forskar i "feministisk teori" ägnar sig åt. Om du tycker annorlunda så är det bara en av de ÅSIKTER du utgår ifrån då du väljer hur du skall beskriva "dagens feminism".
Vad gäller ordböckerna var jag helt enkelt nyfiken på vilka ordböcker det gällde, eftersom ditt påstående rimmade illa med mina egna erfarenheter av ordböcker. Att du som svar börjar kasta glåpord förvånar mig faktiskt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fann
|
Skrivet: 18 Apr 2004 19:57 Ämne: |
|
|
| Tore skrev: | Som jag skrev uppfattar jag Pips åsikter som ganska typiska för unga tjejer som kallar sig feminister idag. Jag menar alltså att Pips inlägg säger en hel del om "dagens feminism". Betydligt mer så än dina redogörelser för vad en handfull akademiker som forskar i "feministisk teori" ägnar sig åt. Om du tycker annorlunda så är det bara en av de ÅSIKTER du utgår ifrån då du väljer hur du skall beskriva "dagens feminism".
Vad gäller ordböckerna var jag helt enkelt nyfiken på vilka ordböcker det gällde, eftersom ditt påstående rimmade illa med mina egna erfarenheter av ordböcker. Att du som svar börjar kasta glåpord förvånar mig faktiskt. |
OK OK. Jo jag är också nyfiken på att titta på de där ordböckerna men jag trodde fakrtiskt det framgick att jag refereade andras forskning.
Det är lite lustigt att finna sig indragen i nåt slags gräl om feminism. Jag är egentligen inte särskilt intresserad av denna men har den sista tiden gått på några föredrag o har flera kollegor som sysslar med feministisk forskning och som ser sig själva som feminister. Så jag hade en del aktuella tankar i huvudet.
Jag tror inte heller att Marin S avsåg feministisk teori eller filosofi eller så utan antagligen jämnåriga tjejer som kallar sig feminister. Jag svarade kanske lite giftigt eftersom jag ville påpeka att det inte är självklart vad man menar när man säger "feminism". Att utgå från att "-isterna" av olika slag är lika med ungdomsröärelserna stämmer ju inte alltid. det är ungefär som om man på 70-talet skulle tala om vad "dagens kommunister" står för och avse studentvänstern och proggarna som kallade sig "kommunister".
jag tror inte man kan säga att jag "tycker" att dagens feminsim inkluderar det jag beskrev - det är nog en beskrivning som är ganska neutral men om jag menar att det är detta som ÄR "feminsim" (och inte de unga flickor du tänker på) så är det förstås ett slags tyckande, det håller jag med om.
jag tyckte du var lite giftig i din ton men menade inte så allvarligt med "giftblåse-karaktäristiken". |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
yavolo

|
Skrivet: 01 Maj 2004 18:48 Ämne: rundgång |
|
|
det år så otroligt tråkigt att se hur det blivit på sista tiden angående feminism. många småtjejer följer tränden att bli feminist och går med i ungvänster. allt för många verkar ha missuppfattat feminismens budskap, och börjar istället manshata och dra allt för vassa gränser långt bort ifrån grundtänkandet i feminism. jovisst, självklart är det synd att kvinnorna i samhället får lägre lön, men orsaken till detta har precis som allt annat en grund. kvinnor har humörsvängar och kan bli gravida. därför tycker jag att de kan faktiskt få en lägre lön i vissa tillfällen. tyvärr hackar man ned på kvinnan, som man alltid har gjort, och ibland kan det verkligen bli fel när man kommer till kvinnans rättigheter. men som jag nämde tidigare, detta manshat har blivit en rundgång och skapat stort hat mot hela feminismrörelsen. det är synd, men det är också deras eget fel till stor del. delvis för att de som ger dessa budskap är felinformerade, men jag tror också att det beror mycket på deras attityd. många finner det otrevligt och väljer att ogilla det och blir samtidigt då emot feminismen även om de egentligen inte bryr sig. _________________ warm regards
yavolo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Grönne
|
Skrivet: 17 Maj 2004 11:54 Ämne: |
|
|
Jag håller verkligen med yavolo fullständigt. Jag tänkte komma in för att skriva mer eller mindre det han skrev. Själv är jag som vänster egentligen feminist, men precis som yavolo skriver så står inte feminism för vad det ska längre, dvs jämlikhet mellan könen. Idag så har feminist-stämpeln en definitiv prägel av manshat. Därför vill inte jag säga att jag är feminist. Jag tror problemet framförallt ligger i namnet. Är man inte så insatt så kanske man tror att det handlar om att kvinnan ska ha det nästan bättre än mannen. T ex hände samma sak med kommunism dvs att det nu för tiden är direkt förknippat med Stalinism, vilket jag tycker är något helt annat. Det bästa vore väl nästan om feminism kunde byta namn, men det är ju mindre troligt om man säger så. _________________ Cogito ergo sum - Descartes |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Camilla

|
Skrivet: 15 Aug 2004 12:49 Ämne: |
|
|
Visst ska man vara försiktig med att generalisera och dela in människor i grupper men det värt att påpeka att det inte var feministerna som var de första att göra så.
I bland annat vår del av världen har kvinnor väldigt länge fått stå ut med att man ofta sett dem som en grupp och inte som individer; en grupp som nedvärderats och diskriminerats. Det syns bland annat tydligt i hur lagarna såg ut förr i tiden. Feminismen är en reaktion på att kvinnor ses som en grupp och att den gruppen diskrimineras.
För att kunna motverka diskriminering av grupper måste man tänka lite i termer av grupper själv. Dock bör man förstås vara medveten om att det är generaliseringar och förenklingar man gör och inte glömma individen.
Vänligen
Camilla |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pingu

|
Skrivet: 16 Aug 2004 05:30 Ämne: |
|
|
Vågar man ge sig in i denhär debatten som man? _________________ *jag tänker alltså finns iaf. jag* |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Camilla

|
Skrivet: 16 Aug 2004 15:00 Ämne: |
|
|
Varför skulle du inte våga det? Förklara.  |
|
| Till överst på sidan |