Filosofiforum.com - svenskt forum för filosofi

Förbjuden prostitution, åsikter?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget     Forum Index -> Politik och samhälle
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
suchanother
Avstängd

Från: Göteborg

InläggSkrivet: 02 Jan 2009 20:16    Ämne: Citera

Jaha, nu börjar du backa och menar att allt inte är slumpmässigt.
Du är helt historielös Chloe. De ekonomiska betingelserna bestämmer ramarna för utvecklingen. Utvecklingen från slavsamhället till feodalism och kapitalism visar tydligt hur bestämmande produktionen är. Marx skissade den egotrippade ekonomin där överskottet alltid tillfaller ägaren enl praxis. Denna praxis är bara några ord på papper så det kan jag ta och torka arslet med. Svårare än så är det inte. Lika lätt som ni bygger luftslott kan jag rasera dessa.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Chloe

InläggSkrivet: 03 Jan 2009 11:23    Ämne: Citera

suchanother skrev:
Jaha, nu börjar du backa och menar att allt inte är slumpmässigt.
Du är helt historielös Chloe. De ekonomiska betingelserna bestämmer ramarna för utvecklingen. Utvecklingen från slavsamhället till feodalism och kapitalism visar tydligt hur bestämmande produktionen är. Marx skissade den egotrippade ekonomin där överskottet alltid tillfaller ägaren enl praxis. Denna praxis är bara några ord på papper så det kan jag ta och torka arslet med. Svårare än så är det inte. Lika lätt som ni bygger luftslott kan jag rasera dessa.

Jag backar ingenting. Inte heller kan du ge en modell som beskriver hur framtiden ska se ut utgående från den situation som råder i dag. Värre, du kan inte ens beskriva något med facit på hand. Överskottet tillfaller via skatt även samhället. Också arbetaren kan vara ägaren. Arbetarens och arbetsgivarens intressen kan vara gemensamma mot den offentliga sektorn till exempel.

Men om överskottet till ägaren är bara några ord på papper, ett luftslott, vad kämpar då yttervänstern mot? Har framgången varit stor?
Till överst på sidan
Ripper

InläggSkrivet: 03 Jan 2009 23:53    Ämne: Re: Förbjuden prostitution, åsikter? Citera

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Det kan hända att jag har en konstig åsikt men jag tycker att prostitutionen borde tillåtas  Shocked

Det är måhända en minoritetsåsikt men den är inte alls ovanlig eller "konstig".

Själv så tror att allt lönearbete är dåligt, oavsett om man säljer sitt intellekt, sin kreativitet eller sin sexualitet. Men jag tänker inte moralisera över folk som gör det, jag har ju själv sålt min förmåga att tillverka saker, vilket precis som sexualiteten är någonting som jag egentligen tycker är för viktigt för att bli en handelsvara. Men vad ska man göra, man måste ju överleva.

Men det är synd att allt fler aspekter av våra liv förvandlas till varor, det finns ju ingenting längre som inte har ett pris. Jag tror att det här systemet främliggör oss från oss själva, det är varken sunt eller vettigt.

Att sexhandel för de flesta framstår som något värre beror nog mest på att vi helt enkelt vant oss vid att sälja andra aspekter av oss själva, från början så var ju detta också något som för de flesta kändes onaturligt och fel. Religionen har förstås också spelat en stor roll; sex är någonting heligt som hör äktenskapet till.

Jag är dock inte säker på att det borde bli lagligt att köpa sex, det är en svår fråga. Men jag tycker definitivt att fackförbunden ska öppna upp för att organisera sexsäljare så att det finns ett skydd mot hänsynslös exploatering (det har varit uppe på diskussion inom SAC, skulle tro att SAC kommer att organisera sexsäljare inom en snar framtid). Men det kommer ju alltid att finnas en svart marknad där folk far illa ut, precis som det gör i allt större utsträckning bland vanliga arbetare.

Men det rimligaste och mest humana är ju förstås att organisera samhället på så vis att man inte behöver sälja någon aspekt av sig själv om man inte vill. Alla borde ha så att de klarar sig och att de därför inte behöver sälja sig till sexgivare eller arbetsgivare (nu framstår det väl hur absurt begreppet "arbetsgivare" är? Rimligtvis så borde det ju heta arbetsköpare) för att fixa tillvaron.

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Kallekula

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 00:09    Ämne: Re: Förbjuden prostitution, åsikter? Citera

Ripper skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:
Det kan hända att jag har en konstig åsikt men jag tycker att prostitutionen borde tillåtas  Shocked

Att prositituera sig i Sverige, om vi nu talar om Sverige, är lagligt.

Om vi nu ser på prostitution som helhet, både köp som sälj, så tror jag tvärt om att det är en majoritetsåsikt. Om jag inte missminner mig så var det en enkätundersökning i Aftonbladet för några veckor sedan som visade på att en majoritet av det svenska folket ansåg att sälj såväl som köp av sexuella tjänster borde vara lagligt.

Förvånantsvärt för övrigt vad rödtottarna i denna tråd är liberala.

Att det skulle vara lättare att kontrollera trafficing med liberalre sexlagar är en myt. Undersökningar har visat att ju friare sexhandelen i ett land är ju mer trafficing följer i dess spår.

Senast ändrad av Kallekula den 04 Jan 2009 00:15, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
LJUSUPPLEVELSE

Från: pedagogernas didaktiska kaos .

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 00:14    Ämne: Citera

Citat:
Men det rimligaste och mest humana är ju förstås att organisera samhället på så vis att man inte behöver sälja någon aspekt av sig själv om man inte vill.

Är det inte något utopiskt att tänka så?
Hur tänker du då?

Citat:

Jag ser då inga annonser i tidningen och det finns inga bordeller .

mvh
Kallekula

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 00:26    Ämne: Citera

LJUSUPPLEVELSE skrev:

Citat:

Jag ser då inga annonser i tidningen och det finns inga bordeller .

mvh

Tja lagligt är det i alla fall.
Till överst på sidan
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 00:32    Ämne: Citera

Det är lagligt att sälja men inte att köpa och organisera , dock.

mvh
Kallekula

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 00:46    Ämne: Citera

Visst det är ju själva iden med den svenska prostitutionslagen. Lite kryptiska tankegångar kring bevekelsegrunderna av denna lag kan tyckas. Den nedvärderar de prostituerade genom att göra dem omyndiga att ta egna beslut. Eller rättare sagt de anses så korkade att de inte fattar vad de håller på med. De anses som omyndiga ska därmed inte straffas. I annat fall torde ju även själva försäljningen också vara förbjuden.

Nu var väl i och för sig tanken att inte stigmatisera kvinnorna och att kunna nå dem samt att minska efterfrågan och därmed den totala andelen som prostituerade sig. Tror jag.

Hur utvecklingen efter lagen (andelen prostituerade) har varit efter införandet av den nya sexköpslagen vet ingen eftersom ingen gjort vettiga studier. Dessutom har nätet utvecklats så både förespråkarna och motståndarna kan ju få vatten på sin kvarn. Detta oavsett vad statistiken, den i det närmaste obefintliga, skulle visa.

Att de mest drivande av sexköpslagen inte sedan var drivande att mäta effekterna tyder väl på att det egentligen mest handlade/handlar om en morallag.
Till överst på sidan
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 01:22    Ämne: Citera

Citat:
Den nedvärderar de prostituerade genom att göra dem omyndiga att ta egna beslut. Eller rättare sagt de anses så korkade att de inte fattar vad de håller på med. De anses som omyndiga ska därmed inte straffas. I annat fall torde ju även själva försäljningen också vara förbjuden.

Håller helt med.
Jag skulle tro att våldtäcktsfrekvensen och incestfrekvensen ökar också. Crying or Very sad
Jag har inga siffror på det men för några år sedan ,när jag jobbade på psykintaget ,hörde man ofta fall av incest. Rolling Eyes
Jag skulle även vara benägen att tro att såna fenomen förekommer mindre i länder m liknande ekonomisk situation som Sveriges .
Man hör sällan om våldtäckter och incest i Grekland tex , men där är pedofili och homosexualitet mer utbredda säkert , fast det kan vara "kulturellt", och jag har inga siffror på det heller.

mvh
Ripper

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 02:02    Ämne: Re: Förbjuden prostitution, åsikter? Citera

Kallekula skrev:

Jag är medveten om det, antog att han menade att sexköp skulle legaliseras.

LJUSUPPLEVELSE skrev:

Är det inte något utopiskt att tänka så?
Hur tänker du då?

Beror på vad du menar med utopiskt. Hur som helst så behöver vi utopierna, om inte annat som ledstjärna och motstock på det rådande samhället.

Vad jag förespråkar är den gamla goda idén om det klasslösa samhället, som sedan Marx blivit känt över hela världen som det kommunistiska samhället. Idén om jämlikheten som förutsättningen för friheten och möjligheten till att förverkliga vår mänskliga potential.

De rådande, historiskt betingade (ej eviga eller av naturen givna!), borgerliga ägandeförhållandena som innebär fåtalets ekonomiska diktatur över flertalet, skall avskaffas och med dem lönearbetet och systemet med arbetsköpare och arbetssäljare. Varför denna uppdelning? Med vilken rätt kan man försvara den rådande ordningen?

Friheterna (som systemets försvarare hycklande oroar sig för) såsom yttrandefriheten, demokratin etc. skulle kvarstå fast under nya, överlägsna former. Vore inte yttrandefriheten större om alla kunde yttra sig på någorlunda lika villkor, och inte som idag då endast ett fåtal kontrollerar och nyttjar våra kommunikationsresurser såsom press och television? Vore inte demokratin, den gemensamma makten över samhället, större - ja t.o.m. verkligt möjlig först när det faktiskt existerar en gemensam makt över samhället?

Varför ska jag eller någon annan vara tvungen att sälja vår kreativitet, vårt intellekt eller vår sexualitet för att överleva? Om man bara reflekterar över det så framstår det som absurt, inte sant? Vi luras att tro att utan detta tvång så skulle vi ligga på sofflocket, som att vi inte skulle tänka och skapa om vi inte måste. Snarare så begränsar och främliggör lönearbetet oss från vår mänsklighet, samtidigt som denna samhällsordning reducerar oss till enskilda roller, yrken, funktioner i maskineriet. Alla vi är väl ändå mångsidiga varelser? Klassamhället är förnedrande.

Nu rör jag mig på sätt och vis utanför diskussionens ämne, men ändå inte. För mig så är klassfriheten det givna svaret på frågan om prostitution såväl som många andra frågor vi brottas med.

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Till överst på sidan
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 02:07    Ämne: Citera

Citat:
Beror på vad du menar med utopiskt. Hur som helst så behöver vi utopierna, om inte annat som ledstjärna och motstock på det rådande samhället.

Att ha orealistiska målsättningar försämrar efektiviteten och ökar missnöjet.

mvh
Ripper

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 02:57    Ämne: Citera

Hur menar du? Och varför är ett klassfritt samhälle orealistiskt?

Dagens samhälle rättfärdigar sig endast genom skräcken för alla alternativ (såhär går det annars!), det här systemet är det enda möjliga eller i.a.f. det bästa bland alla dåliga alternativ och därför är det rättfärdigat. Är det rimligt?

Det är symptomatiskt för vår tid att det finns ett oändligt antal dystopier att välja mellan, men inte en enda liten utopisk tanke. Det är bara att ransaka vår tids populärkultur för att förstå att det är på det här viset. Vad säger det?

Så vår liberala, borgerliga demokrati (som inte är någon demokrati i någon klassisk bemärkelse, utan snarare en byråkrati) kvarstår ännu. Tortyrkamrarna är ersatta med massmedia som fyller exakt samma funktion men många gånger mer effektivt...

Skalman
Till överst på sidan
Avantgardet

Från: Socialklass III

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 03:12    Ämne: Re: Förbjuden prostitution, åsikter? Citera

Ripper skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:

Själv så tror att allt lönearbete är dåligt, oavsett om man säljer sitt intellekt, sin kreativitet eller sin sexualitet. Men jag tänker inte moralisera över folk som gör det, jag har ju själv sålt min förmåga att tillverka saker, vilket precis som sexualiteten är någonting som jag egentligen tycker är för viktigt för att bli en handelsvara. Men vad ska man göra, man måste ju överleva.

Men det är synd att allt fler aspekter av våra liv förvandlas till varor, det finns ju ingenting längre som inte har ett pris. Jag tror att det här systemet främliggör oss från oss själva, det är varken sunt eller vettigt.

Att sexhandel för de flesta framstår som något värre beror nog mest på att vi helt enkelt vant oss vid att sälja andra aspekter av oss själva, från början så var ju detta också något som för de flesta kändes onaturligt och fel. Religionen har förstås också spelat en stor roll; sex är någonting heligt som hör äktenskapet till.

Jag är dock inte säker på att det borde bli lagligt att köpa sex, det är en svår fråga. Men jag tycker definitivt att fackförbunden ska öppna upp för att organisera sexsäljare så att det finns ett skydd mot hänsynslös exploatering (det har varit uppe på diskussion inom SAC, skulle tro att SAC kommer att organisera sexsäljare inom en snar framtid). Men det kommer ju alltid att finnas en svart marknad där folk far illa ut, precis som det gör i allt större utsträckning bland vanliga arbetare.

Men det rimligaste och mest humana är ju förstås att organisera samhället på så vis att man inte behöver sälja någon aspekt av sig själv om man inte vill. Alla borde ha så att de klarar sig och att de därför inte behöver sälja sig till sexgivare eller arbetsgivare (nu framstår det väl hur absurt begreppet "arbetsgivare" är? Rimligtvis så borde det ju heta arbetsköpare) för att fixa tillvaron.

Tycker Baudrillard tar fasta på nåt viktigt när han säger att konsumtionen idag föregår produktionen. Och jag skulle inte säga att vi säljer vår arbetskraft. Vi köper snarare en framtid på avbetalning. Vi köper en viss fostran på skola, för att få ett visst jobb och leva på ett visst sätt. Vi är skuldsatta från första början, och jobbar av hela livet.

Arbetsgivare är idiotiskt språkbruk, helt klart, och typexemplet på hur förvridet det blir när borgarna sätter tonen. Det arbete som borgaren talar om är inte något som har med arbetskraft att göra, inget konkret, utan en abstrakt titel, ett namn, en befattning, som den tacksamma mottagaren sen kan få fylla. Som om det var en gåva. Så förvrider de sina egna huvuden till att tro att det är nåt slags barmhärtighetsverksamhet de håller på med. Som räddar arbetarna från fattigdom, och lär dem lite finare seder.
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 03:37    Ämne: Citera

Jag gillar dina åsikter Ripper ...men att tro att detta kan vändas på är orealistiskt. Crying or Very sad
Alla kan aldrig få det bra samtidigt .Alla har inte samma förutsättningar....mod , intelligens , sociala färdigheter osv. Mat måste odlas , transporteras , tillagas , säljas osv , det måste horas...nån måste göra det mesta av  tråkgörat och några kommer aldrig att acceptera det .
Jag föreslår istället små Robin-Hood/mafia grupper(mafia utan våld), typ familj el kompisgäng, som samarbetar för att göra just sina liv lite el kanske mer enkla/bättre och civilcourage.Små förbättringar...
Detta kan inte läras ut m hjälp av någon regering , kommunistisk el ej.
Detta kommer inte att bli begripligt  av massorna heller .Det enda man kan göra är att påverka människorna i sin närhet och eventuellt nå ut till några till genom media.
Sånt kan inte lagstiftas riktigt.
Takterna sitter i hos folk , har gjort det i generationer...
De behöver piskan för att må bra,de e vana vid piskan som motivator...
De behöver dessutom avledningen som det hårda jobbet ger dem....då behöver de inte tänka på sitt kärlekslösa liv eller sina problem att skaffa vänner el utseendet mm.
Har du aldrig hört nån på jobbet säga...jag blir så rastlös när jag inte har nåt att göra...många människor vill inte komma i kontakt m sig själv heller , riktigt...de blir äcklade då.
Man kan inte rädda alla,förutsättningarna är inte lika.
Det var fö en av mina första filosofiska diskussioner med en kompis när jag var 13. Han vidhöll att rika o fattiga var den viktigaste uppdelningen medan jag tyckte att världen kunde delas upp i tjänare och dominanter.
Båda hade vi rätt o fel , numera har man lite mer perspektiv,tror man.

mvh
LJUSUPPLEVELSE

InläggSkrivet: 04 Jan 2009 03:45    Ämne: Citera

Citat:
Arbetsgivare är idiotiskt språkbruk, helt klart, och typexemplet på hur förvridet det blir när borgarna sätter tonen

Försök att förklara det för folk ... Shocked
Jag jobbar i kommunen och där vill arbetsgivaren bli uppfattad som just...arbetsgivare...jag har försökt förklara för mina arbetskamrater många ggr att det e vi som betalar chefens lön lika mkt som han betalar vår lön , och att de inte ska ta skit o buga...det går inte in Sad
Vissa kallar mig för "presidenten" för att jag behandlar chefen m så lite respekt.

mvh
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget     Forum Index -> Politik och samhälle Alla tider är GMT + 2 Timmar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
© Filosofiforum.com 2003-2008